Zarząd Powiatu Wieluńskiego

informuje o otrzymaniu dofinansowania na projekt pn.

„Absolwent ZS nr 2 w Wieluniu - nowoczesne technologie w transformacji”

współfinansowany ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji

w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego

2021-2027

Celem głównym projektu jest:

Celem projektu jest poprawa jakości kształcenia w Zespole Szkół nr 2 im. Jana Długosza w Wieluniu w zawodach: technik informatyk (TI) oraz technik grafiki i poligrafii cyfrowej (TGiPC) we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym na rzecz efektywnego wsparcia sprawiedliwej transformacji poprzez poprawę zdolności do zatrudnienia 180 (40K,140M) uczniów (U), podniesienie kompetencji/kwalifikacji 10 nauczycieli N (8M,2K) oraz dostosowanie kierunków kształcenia szkoły do wymogów rynku pracy poprzez utworzenie i doposażenie pracowni szkolnych, organizację staży uczniowskich dla 130U, realizację dodatkowych zajęć rozwijających kompetencje zawodowe z zakresu TI, TGiPC oraz kompetencje kluczowe i proekologiczne dla 180 U w terminie od 01.08.2024 do 31.07.2026.

 

Działania w projekcie:

Cel zostanie osiągnięty dzięki realizacji zaplanowanych w projekcie działań wynikających z diagnozy:

  1. Adaptacja i doposażenie pracowni naukowych

Zaplanowano zakup wyposażenia dla 2 zawodów TI oraz TGiPC, obejmujące m.in.: sprzęt, urządzenia, drobne pomoce dydaktyczne, a także drobny sprzęt i wyposażenie, sprzęt TIK (komputery oraz meble do nowych pracowni i do przechowywania sprzętu). Planowany jest zakup sprzętu wykazanego w budżecie oraz modernizacja i budowa sieci teleinformatycznej w 4 salach. Wyposażenie pracowni odpowiada potrzebom placówki zgodnie z diagnozą, zapewnia wysoką jakość kształcenia i jest zgodne z podstawą programową kształcenia dla danego zawodu. Zakupy stanowią wyposażenie pracowni naukowych i są niezbędne do osiągnięcia celu projektu. Zaplanowane działania będą zgodne ze standardami dostępności zgodnie z diagnozą dostępności. Przy wyborze wyposażenia będzie brana pod uwagę dostępność sprzętu i pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami w tym uczniów z niepełnosprawnościami. W ramach zadania zaplanowano adaptację placówki pod kątem dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkie pomieszczenia będą spełniać zasadę dostępności zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

 

  1. Dodatkowe zajęcia zawodowe, kursy i szkolenia dla uczniów

Łącznie w zadaniu będzie brało udział 180 uczniów (40K,140M). Jeden uczestnik może brać udział w kilku kursach/zajęciach. Kursy mają na celu zdobycie dodatkowych umiejętności przez uczniów, zwiększających ich szanse na rynku pracy.

Zaplanowano realizację kursów przez podmiot zewnętrzny (z min.2 letnim doświadczeniem):

1.Kurs CISCO CCNAv7 dla 30 uczniów TI

- Część I – Introduction to Networks v7.0 (ITN) 70 godzin

- Część II – Switching, Routing, and Wireless Essentials v7.0 (SRWE) 70 godzin

- Część III – Enterprise Networking, Security, and Automation v7.0 (ENSA) 70 godzin) 

Kurs zakończy się egzaminem lokalnym. Zajęcia będą odbywały się w szkole.

2.Kurs operatora drona dla uczniów TI, TGiPC- 4 grupy 10 osobowe - 16 godzin teoretycznych i 11 godzin praktyki

3.Programowanie dla młodzieży - Python kurs dla 30 uczniów TI- w wymiarze 30 godzin. Kurs pięciodniowy w 6-o godzinnych blokach szkoleniowych. Zajęcia będą odbywały się w szkole.

4.Programista PHP- kurs dla 30 uczniów TI- w wymiarze: 80 godzin. Kurs będzie obejmował 10 dni szkoleniowych. Zajęcia będą odbywały się w szkole.

5.Szkolenie z obsługi maszyn poligraficznych / druk cyfrowy, tampondruk, druk fleksograficzny/ dla 30 uczniów TGiPC w wymiarze 43 godzin. Zajęcia będą odbywały się w szkole.

6.Szkolenie z przygotowania plików i druków 3D dla 30 uczniów TGiPC w wymiarze: 16 godzin. Zajęcia będą odbywały się w szkole.

 

W ramach zadania zaplanowano 2 wyjazdy zawodowe po jednym dla każdego zawodu jako formą współpracy społeczno – gospodarczej tj.

  1. TARGI BRANŻY POLIGRAFICZNEJ Warsaw Print-Tech Expo 45 osób
  2. Warszawskie dni Informatyki 45 osób

 

Zaplanowano realizację zajęć dodatkowych przygotowujących uczniów do egzaminów zawodowych prowadzonych przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych:

1.Zajęcia dodatkowe przygotowujące do egzaminu zawodowego dla 80 uczniów TI (8gr x 40h=320h)

2.Zajęcia dodatkowe przygotowujące do egzaminu zawodowego dla 30 uczniów TGiPC (3gr x 40h=120h)

Łącznie:440 godzin

 

  1. Zajęcia dodatkowe z kompetencji kluczowych

Zajęcia mają na celu zdobycie dodatkowych umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych - cyfrowych oraz przygotowania do zdania egzaminu maturalnego (matematyka, j.angielski).

Łącznie w zadaniu będzie brało udział 180U(40K,140 M). Jeden uczestnik może brać udział w kilku zajęciach.

Program zajęć wykracza ponad podstawę programową. Zaplanowano realizację następujących zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych:

  1. Zajęcia z języka angielskiego dla 70 uczniów (10gr*7osób x30h=300h)

Zajęcia dodatkowe przygotowujące do matury dla uczniów TI, TGiPC będą miały na celu uporządkowanie, powtórzenie i rozszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach lekcyjnych celem lepszego przygotowania zawodowego i do matury z j. obcego dla techników.

Efekty uczenia się: uczeń potrafi zastosować w mowie i piśmie zdobytą wiedzę na zajęciach.

  1. Zajęcia z matematyki dla 70 uczniów (10gr*7 osób x30h=300h).

Zajęcia dodatkowe rozszerzające wiedzę oraz przygotowujące do matury dla uczniów TI, TGiPC będą miały na celu rozszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach lekcyjnych celem lepszego przygotowania do matury z matematyki.

Efekty uczenia się: uczeń potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę merytoryczną.

3.Zajęcia z informatyki dla 70 uczniów (10gr*7 osób x30h=300h).

Zajęcia dodatkowe dla uczniów TI, TGiPC będą miały na celu uporządkowanie, powtórzenie i rozszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach lekcyjnych z informatyki. Dodatkowo rozwój kompetencji cyfrowych w związku z nowoczesnymi technologiami, które wykorzystuje się w szkole podczas zajęć.

Łącznie zrealizowanych zostanie 900 godzin zajęć.

 

  1. Klimat

W ramach zadania zaplanowano realizację zajęć proekologicznych dla 180 uczniów, (18grx10h=180h) tj. dla wszystkich uczniów biorących udział w projekcie.

Zajęcia dodatkowe będą miały na celu uporządkowanie i rozszerzenie wiedzy proekologicznej oraz zaznajomienie uczniów z rozpoczynającym się procesem transformacji regionu.

Efekty uczenia się: uczeń potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę merytoryczną w zakresie działań proekologicznych adekwatnie dla danej branży, zna zasady racjonalnego gospodarowania odpadami, rozumie potrzebę procesu transformacji i skutki uzyskiwania energii ze spalania paliw kopalnianych.

W ramach 10 godzinnych zajęć zaplanowano zajęcia z zakresu omówienia tematyki: działań proekologicznych, transformacji energetycznej OT, transformacji ekologicznej oraz skutków społeczno – gospodarczych tego procesu w obszarze regionu łódzkiego wraz ze wskazaniem szans dla regionu płynących z transformacji, zarządzania odpadami niebezpiecznymi. Zajęcia te mają stanowić element budowania świadomości w młodych mieszkańcach regionu w zakresie ich odpowiedzialności ekologicznej za region, kraj i planetę. Będą to działania budujące akceptację dla procesu transformacji w społeczeństwie regionu poprzez proces edukacyjny uzasadniający pilną potrzebę zaprzestania wydobywania węgla brunatnego w obrębie Bełchatowa.

Zajęcia te będą prowadzone w blokach 2hx5 spotkań dla każdej grupy.

 

  1. Doradztwo zawodowe i pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów

Uzupełnieniem działań w projekcie jest rozwój doradztwa edukacyjno-zawodowego w ZS nr 2 poprzez organizację grupowych zajęć z doradcą zawodowym dla 180 uczniów (18 gr x 10h na grupę)= 180h oraz zajęcia indywidualne z doradcą 180 os x 4 h/osobę- 720h.

Program doradztwa zgodny z diagnozą (poruszanie się po rynku pracy określenie mocnych stron, umiejętności, określenie predyspozycji zawodowych oraz zainteresowań, planowanie kariery, tworzenie dokumentów aplikacyjnych).

Realizując zajęcia z doradztwa zawodowego uczniowie zyskają wyższą świadomość potrzeb rynku pracy i własnego rozwoju zawodowego oraz umiejętność analizowania sytuacji na rynku pracy. Zajęcia prowadził będzie doradca zawodowy w ramach godzin ponadwymiarowych.

 

  1. Staże uczniowskie dla uczniów

Projekt zakłada współpracę szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym - staż uczniowski.

Miejscem realizacji staży będą pracodawcy na terenie na terenie Powiatu Wieluńskiego i okolic, z którymi szkoła współpracuje m.in: Wielton, Hedax Sp. z o.o., Jtronic itd.

W stażach weźmie udział 130 uczniów (powyżej 70% uczniów objętych wsparciem), którzy będą realizować w staż uczniowski w wymiarze 150 h/ucznia.

 

  1. Doskonalenie nauczycieli z zakresu szkoleń/kursów

Zgodnie z przeprowadzoną diagnozą nauczyciele uczący w ZS nr 2 potrzebują wsparcia w zakresie nabycia nowych kwalifikacji/kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego na kierunkach TI, TGiPC.

W ramach pr. zaplanowano:

  1. Kurs CISCO CCNAv7 NAUCZYCIELE

- Część I – Introduction to Networks v7.0 (ITN) 70 godzin

- Część II – Switching, Routing, and Wireless Essentials v7.0 (SRWE) 70 godzin

- Część III – Enterprise Networking, Security, and Automation v7.0 (ENSA) 70 godzin

dla 4 nauczycieli. Zajęcia będą odbywały się w szkole.

Kurs kończy się egzaminem -Certyfikat CCNA to międzynarodowy dokument potwierdzający umiejętności zawodowe. Certyfikat honorowany jest na całym świecie, potwierdza wysoki poziom wiedzy oraz znajomość rozwiązań technologicznych firmy Cisco Systems.

  1. Szkolenie "Wykorzystywania nowoczesnych technologii cyfrowych do pracy z uczniem"- 16 godzin dla 10 nauczycieli;

Efekty uczenia się: nauczyciel potrafi obsłużyć i wykorzystać nowoczesny sprzęt do pracy z uczniem w tym ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.

  1. Szkolenie z przygotowania plików i druków 3D- 18 godzin dla 5 nauczycieli;

Efekty uczenia się: zna rodzaje drukarek i technologię druku 3d, potrafi dobrać odpowiednie materiały do druku, potrafi przygotować drukarkę, odpowiedni surowiec i obsługiwać drukarki 3D, potrafi prowadzić zajęcia z obsługi drukarek 3D.

  1. Kurs obsługi drona - 44 godziny dla 1 nauczyciela

Kurs obejmie przygotowania, start i lądowanie oraz operacje w locie, zmianę parametrów lotu, prędkości, wysokości i orientacji, działania po locie oraz przygotowanie do aktywności związanych z lotami dronem, korzystanie z aplikacji Drone Radar, przygotowanie drona do lotu i sprawdzanie prognozy pogody/aktywność słońca.

Efekty uczenia się: nauczyciel sprawnie wykorzystuje nabyte umiejętności pozwalające uniknąć potencjalnych zagrożeń w powietrzu. Po ukończonym kursie nauczyciel uzyskuje kompetencje w zakresie poruszania się dronem oraz certyfikat pilota drona.

  1. Kurs na instruktora pilotażu dronów VLOS dla 1 nauczyciela

Po ukończonym kursie nauczyciel otrzymuje uprawnienia instruktora pilota dronów VLOS.

Łącznie w zadaniu będzie brało udział 10 N (2K i 8 M). Jeden uczestnik może brać udział w kilku formach wsparcia.

 

Rezultaty w projekcie (wskaźniki produktu i rezultatu):

  1. Całkowita liczba osób objętych wsparciem: 190 (42-k; 148-m)
  2. Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie: 180(40- k; 140-m)
  3. Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie: 10 (2-k; 8-m)
  4. Liczba osób w wieku poniżej 18 lat objętych wsparciem w programie: 70 (12-k; 58-m)
  5. Liczba osób w wieku 18-29 lat objętych wsparciem w programie: 110 (28-k; 82-m)
  6. Liczba osób z wykształceniem co najwyżej średnim I stopnia (ISCED 0-2) objętych wsparciem w ramach programu: 180 (40- k; 140-m)
  7. Liczba osób z wykształceniem wyższym (ISCED 5-8) objętych wsparciem w ramach programu: 10 (2-k; 8-m)
  8. Liczba uczniów i słuchaczy szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych wsparciem: 180 (40- k; 140-m)
  9. Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach uczniowskich: 130 (25–k; 105-m)
  10. Liczba uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym: 180 (40–k; 140-m)
  11. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem

Wartość docelowa ogółem: 10 (2-k; 8-m)

  1. Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem: 1
  2. Liczba wspartych szkół kształcenia zawodowego i ustawicznego: 1
  3. Liczba projektów, w których wnioskodawca posiada siedzibę, filię lub oddział na terenie obszaru transformacji określonego w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego: 1
  4. Liczba zrealizowanych godzin stażu uczniowskiego: 19 500
  5. Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 162 (30–k; 132-m)
  6. Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu:153 (29–k; 124-m)
  7. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu: 9 (1-k; 8-m)
  8. Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje cyfrowe po opuszczeniu programu: 104 (11-k; 93-m)

 

 

Dofinansowanie projektu z UE: 3 398 447,27 PLN                                           

Całkowita wartość projektu : 3 998 227,19 PLN

 

 

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Załączniki:

Regulamin rekrutacji

Deklaracja uczestnictwa

Ankieta danych osobowych

Zgoda na przetwarzanie danych

Formularz zgłoszeniowy

* * * * *

Harmonogramy wsparcia