Zarząd Powiatu Wieluńskiego
informuje o otrzymaniu dofinansowania na projekt pn.
„Absolwent ZS nr 2 w Wieluniu - nowoczesne technologie w transformacji”
współfinansowany ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji
w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego
2021-2027
Celem głównym projektu jest:
Celem projektu jest poprawa jakości kształcenia w Zespole Szkół nr 2 im. Jana Długosza w Wieluniu w zawodach: technik informatyk (TI) oraz technik grafiki i poligrafii cyfrowej (TGiPC) we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym na rzecz efektywnego wsparcia sprawiedliwej transformacji poprzez poprawę zdolności do zatrudnienia 180 (40K,140M) uczniów (U), podniesienie kompetencji/kwalifikacji 10 nauczycieli N (8M,2K) oraz dostosowanie kierunków kształcenia szkoły do wymogów rynku pracy poprzez utworzenie i doposażenie pracowni szkolnych, organizację staży uczniowskich dla 130U, realizację dodatkowych zajęć rozwijających kompetencje zawodowe z zakresu TI, TGiPC oraz kompetencje kluczowe i proekologiczne dla 180 U w terminie od 01.08.2024 do 31.07.2026.
Działania w projekcie:
Cel zostanie osiągnięty dzięki realizacji zaplanowanych w projekcie działań wynikających z diagnozy:
- Adaptacja i doposażenie pracowni naukowych
Zaplanowano zakup wyposażenia dla 2 zawodów TI oraz TGiPC, obejmujące m.in.: sprzęt, urządzenia, drobne pomoce dydaktyczne, a także drobny sprzęt i wyposażenie, sprzęt TIK (komputery oraz meble do nowych pracowni i do przechowywania sprzętu). Planowany jest zakup sprzętu wykazanego w budżecie oraz modernizacja i budowa sieci teleinformatycznej w 4 salach. Wyposażenie pracowni odpowiada potrzebom placówki zgodnie z diagnozą, zapewnia wysoką jakość kształcenia i jest zgodne z podstawą programową kształcenia dla danego zawodu. Zakupy stanowią wyposażenie pracowni naukowych i są niezbędne do osiągnięcia celu projektu. Zaplanowane działania będą zgodne ze standardami dostępności zgodnie z diagnozą dostępności. Przy wyborze wyposażenia będzie brana pod uwagę dostępność sprzętu i pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami w tym uczniów z niepełnosprawnościami. W ramach zadania zaplanowano adaptację placówki pod kątem dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkie pomieszczenia będą spełniać zasadę dostępności zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
- Dodatkowe zajęcia zawodowe, kursy i szkolenia dla uczniów
Łącznie w zadaniu będzie brało udział 180 uczniów (40K,140M). Jeden uczestnik może brać udział w kilku kursach/zajęciach. Kursy mają na celu zdobycie dodatkowych umiejętności przez uczniów, zwiększających ich szanse na rynku pracy.
Zaplanowano realizację kursów przez podmiot zewnętrzny (z min.2 letnim doświadczeniem):
1.Kurs CISCO CCNAv7 dla 30 uczniów TI
- Część I – Introduction to Networks v7.0 (ITN) 70 godzin
- Część II – Switching, Routing, and Wireless Essentials v7.0 (SRWE) 70 godzin
- Część III – Enterprise Networking, Security, and Automation v7.0 (ENSA) 70 godzin)
Kurs zakończy się egzaminem lokalnym. Zajęcia będą odbywały się w szkole.
2.Kurs operatora drona dla uczniów TI, TGiPC- 4 grupy 10 osobowe - 16 godzin teoretycznych i 11 godzin praktyki
3.Programowanie dla młodzieży - Python kurs dla 30 uczniów TI- w wymiarze 30 godzin. Kurs pięciodniowy w 6-o godzinnych blokach szkoleniowych. Zajęcia będą odbywały się w szkole.
4.Programista PHP- kurs dla 30 uczniów TI- w wymiarze: 80 godzin. Kurs będzie obejmował 10 dni szkoleniowych. Zajęcia będą odbywały się w szkole.
5.Szkolenie z obsługi maszyn poligraficznych / druk cyfrowy, tampondruk, druk fleksograficzny/ dla 30 uczniów TGiPC w wymiarze 43 godzin. Zajęcia będą odbywały się w szkole.
6.Szkolenie z przygotowania plików i druków 3D dla 30 uczniów TGiPC w wymiarze: 16 godzin. Zajęcia będą odbywały się w szkole.
W ramach zadania zaplanowano 2 wyjazdy zawodowe po jednym dla każdego zawodu jako formą współpracy społeczno – gospodarczej tj.
- TARGI BRANŻY POLIGRAFICZNEJ Warsaw Print-Tech Expo 45 osób
- Warszawskie dni Informatyki 45 osób
Zaplanowano realizację zajęć dodatkowych przygotowujących uczniów do egzaminów zawodowych prowadzonych przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych:
1.Zajęcia dodatkowe przygotowujące do egzaminu zawodowego dla 80 uczniów TI (8gr x 40h=320h)
2.Zajęcia dodatkowe przygotowujące do egzaminu zawodowego dla 30 uczniów TGiPC (3gr x 40h=120h)
Łącznie:440 godzin
- Zajęcia dodatkowe z kompetencji kluczowych
Zajęcia mają na celu zdobycie dodatkowych umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych - cyfrowych oraz przygotowania do zdania egzaminu maturalnego (matematyka, j.angielski).
Łącznie w zadaniu będzie brało udział 180U(40K,140 M). Jeden uczestnik może brać udział w kilku zajęciach.
Program zajęć wykracza ponad podstawę programową. Zaplanowano realizację następujących zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych:
- Zajęcia z języka angielskiego dla 70 uczniów (10gr*7osób x30h=300h)
Zajęcia dodatkowe przygotowujące do matury dla uczniów TI, TGiPC będą miały na celu uporządkowanie, powtórzenie i rozszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach lekcyjnych celem lepszego przygotowania zawodowego i do matury z j. obcego dla techników.
Efekty uczenia się: uczeń potrafi zastosować w mowie i piśmie zdobytą wiedzę na zajęciach.
- Zajęcia z matematyki dla 70 uczniów (10gr*7 osób x30h=300h).
Zajęcia dodatkowe rozszerzające wiedzę oraz przygotowujące do matury dla uczniów TI, TGiPC będą miały na celu rozszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach lekcyjnych celem lepszego przygotowania do matury z matematyki.
Efekty uczenia się: uczeń potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę merytoryczną.
3.Zajęcia z informatyki dla 70 uczniów (10gr*7 osób x30h=300h).
Zajęcia dodatkowe dla uczniów TI, TGiPC będą miały na celu uporządkowanie, powtórzenie i rozszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach lekcyjnych z informatyki. Dodatkowo rozwój kompetencji cyfrowych w związku z nowoczesnymi technologiami, które wykorzystuje się w szkole podczas zajęć.
Łącznie zrealizowanych zostanie 900 godzin zajęć.
- Klimat
W ramach zadania zaplanowano realizację zajęć proekologicznych dla 180 uczniów, (18grx10h=180h) tj. dla wszystkich uczniów biorących udział w projekcie.
Zajęcia dodatkowe będą miały na celu uporządkowanie i rozszerzenie wiedzy proekologicznej oraz zaznajomienie uczniów z rozpoczynającym się procesem transformacji regionu.
Efekty uczenia się: uczeń potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę merytoryczną w zakresie działań proekologicznych adekwatnie dla danej branży, zna zasady racjonalnego gospodarowania odpadami, rozumie potrzebę procesu transformacji i skutki uzyskiwania energii ze spalania paliw kopalnianych.
W ramach 10 godzinnych zajęć zaplanowano zajęcia z zakresu omówienia tematyki: działań proekologicznych, transformacji energetycznej OT, transformacji ekologicznej oraz skutków społeczno – gospodarczych tego procesu w obszarze regionu łódzkiego wraz ze wskazaniem szans dla regionu płynących z transformacji, zarządzania odpadami niebezpiecznymi. Zajęcia te mają stanowić element budowania świadomości w młodych mieszkańcach regionu w zakresie ich odpowiedzialności ekologicznej za region, kraj i planetę. Będą to działania budujące akceptację dla procesu transformacji w społeczeństwie regionu poprzez proces edukacyjny uzasadniający pilną potrzebę zaprzestania wydobywania węgla brunatnego w obrębie Bełchatowa.
Zajęcia te będą prowadzone w blokach 2hx5 spotkań dla każdej grupy.
- Doradztwo zawodowe i pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów
Uzupełnieniem działań w projekcie jest rozwój doradztwa edukacyjno-zawodowego w ZS nr 2 poprzez organizację grupowych zajęć z doradcą zawodowym dla 180 uczniów (18 gr x 10h na grupę)= 180h oraz zajęcia indywidualne z doradcą 180 os x 4 h/osobę- 720h.
Program doradztwa zgodny z diagnozą (poruszanie się po rynku pracy określenie mocnych stron, umiejętności, określenie predyspozycji zawodowych oraz zainteresowań, planowanie kariery, tworzenie dokumentów aplikacyjnych).
Realizując zajęcia z doradztwa zawodowego uczniowie zyskają wyższą świadomość potrzeb rynku pracy i własnego rozwoju zawodowego oraz umiejętność analizowania sytuacji na rynku pracy. Zajęcia prowadził będzie doradca zawodowy w ramach godzin ponadwymiarowych.
- Staże uczniowskie dla uczniów
Projekt zakłada współpracę szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym - staż uczniowski.
Miejscem realizacji staży będą pracodawcy na terenie na terenie Powiatu Wieluńskiego i okolic, z którymi szkoła współpracuje m.in: Wielton, Hedax Sp. z o.o., Jtronic itd.
W stażach weźmie udział 130 uczniów (powyżej 70% uczniów objętych wsparciem), którzy będą realizować w staż uczniowski w wymiarze 150 h/ucznia.
- Doskonalenie nauczycieli z zakresu szkoleń/kursów
Zgodnie z przeprowadzoną diagnozą nauczyciele uczący w ZS nr 2 potrzebują wsparcia w zakresie nabycia nowych kwalifikacji/kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego na kierunkach TI, TGiPC.
W ramach pr. zaplanowano:
- Kurs CISCO CCNAv7 NAUCZYCIELE
- Część I – Introduction to Networks v7.0 (ITN) 70 godzin
- Część II – Switching, Routing, and Wireless Essentials v7.0 (SRWE) 70 godzin
- Część III – Enterprise Networking, Security, and Automation v7.0 (ENSA) 70 godzin
dla 4 nauczycieli. Zajęcia będą odbywały się w szkole.
Kurs kończy się egzaminem -Certyfikat CCNA to międzynarodowy dokument potwierdzający umiejętności zawodowe. Certyfikat honorowany jest na całym świecie, potwierdza wysoki poziom wiedzy oraz znajomość rozwiązań technologicznych firmy Cisco Systems.
- Szkolenie "Wykorzystywania nowoczesnych technologii cyfrowych do pracy z uczniem"- 16 godzin dla 10 nauczycieli;
Efekty uczenia się: nauczyciel potrafi obsłużyć i wykorzystać nowoczesny sprzęt do pracy z uczniem w tym ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Szkolenie z przygotowania plików i druków 3D- 18 godzin dla 5 nauczycieli;
Efekty uczenia się: zna rodzaje drukarek i technologię druku 3d, potrafi dobrać odpowiednie materiały do druku, potrafi przygotować drukarkę, odpowiedni surowiec i obsługiwać drukarki 3D, potrafi prowadzić zajęcia z obsługi drukarek 3D.
- Kurs obsługi drona - 44 godziny dla 1 nauczyciela
Kurs obejmie przygotowania, start i lądowanie oraz operacje w locie, zmianę parametrów lotu, prędkości, wysokości i orientacji, działania po locie oraz przygotowanie do aktywności związanych z lotami dronem, korzystanie z aplikacji Drone Radar, przygotowanie drona do lotu i sprawdzanie prognozy pogody/aktywność słońca.
Efekty uczenia się: nauczyciel sprawnie wykorzystuje nabyte umiejętności pozwalające uniknąć potencjalnych zagrożeń w powietrzu. Po ukończonym kursie nauczyciel uzyskuje kompetencje w zakresie poruszania się dronem oraz certyfikat pilota drona.
- Kurs na instruktora pilotażu dronów VLOS dla 1 nauczyciela
Po ukończonym kursie nauczyciel otrzymuje uprawnienia instruktora pilota dronów VLOS.
Łącznie w zadaniu będzie brało udział 10 N (2K i 8 M). Jeden uczestnik może brać udział w kilku formach wsparcia.
Rezultaty w projekcie (wskaźniki produktu i rezultatu):
- Całkowita liczba osób objętych wsparciem: 190 (42-k; 148-m)
- Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie: 180(40- k; 140-m)
- Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie: 10 (2-k; 8-m)
- Liczba osób w wieku poniżej 18 lat objętych wsparciem w programie: 70 (12-k; 58-m)
- Liczba osób w wieku 18-29 lat objętych wsparciem w programie: 110 (28-k; 82-m)
- Liczba osób z wykształceniem co najwyżej średnim I stopnia (ISCED 0-2) objętych wsparciem w ramach programu: 180 (40- k; 140-m)
- Liczba osób z wykształceniem wyższym (ISCED 5-8) objętych wsparciem w ramach programu: 10 (2-k; 8-m)
- Liczba uczniów i słuchaczy szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych wsparciem: 180 (40- k; 140-m)
- Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach uczniowskich: 130 (25–k; 105-m)
- Liczba uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym: 180 (40–k; 140-m)
- Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 10 (2-k; 8-m)
- Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem: 1
- Liczba wspartych szkół kształcenia zawodowego i ustawicznego: 1
- Liczba projektów, w których wnioskodawca posiada siedzibę, filię lub oddział na terenie obszaru transformacji określonego w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego: 1
- Liczba zrealizowanych godzin stażu uczniowskiego: 19 500
- Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 162 (30–k; 132-m)
- Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu:153 (29–k; 124-m)
- Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu: 9 (1-k; 8-m)
- Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje cyfrowe po opuszczeniu programu: 104 (11-k; 93-m)
Dofinansowanie projektu z UE: 3 398 447,27 PLN
Całkowita wartość projektu : 3 998 227,19 PLN
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Załączniki:
* * * * *